Co robić?
Rudawy Janowickie
turystyka, tajemnica, marzenia...

Technika jazdy rowerem

Technika jazdy

Bez względu na to, jaką drogą jedziesz - zwracaj baczną uwagę na podłoże po którym się poruszasz. Dostosuj prędkość jazdy do swoich umiejętności i panujących warunków. Nie szarżuj. Zachowaj szczególną ostrożność na szosach.

 

 

Jazda pod górę
Wielu początkujących rowerzystów wystrzega się jazdy pod górę, woląc prowadzić rower, a przecież nie o to chodzi. Zazwyczaj przyczyną jest złe dopasowanie przełożenia. Kiedy jest ono ciężkie, podjazd wyciska z nas resztki sił. Zaczynamy pedałować „całym ciałem”. Dopasowanie odpowiednio lekkiego przełożenia i umiejętność jechania własnym tempem spowoduje, że wiele podjazdów przestanie nas odstraszać.
Rowerzysta podjeżdżając pod górę powinien pozostać na siodełku, spowoduje to dociśnięcie tylnego koła i zapobiegnie jego buksowaniu. Przy nieodpowiednim dociążeniu roweru podczas stromego podjazdu, może wystąpić podrywanie przedniego koła. Należy wówczas przesunąć ciało do przodu, pamiętając o dociążeniu tyłu roweru.

Hamowanie
Pamiętaj, że 80% siły hamowania pochodzi od przednich hamulców, więc nie bój się ich używać. Wystarczy odpowiednie wyczucie i oczywiście ostrożność. Zbyt agresywne hamowanie może doprowadzić do wypadku. Hamuj przed zakrętem, a nie na nim (możesz wtedy łatwo wpaść w poślizg). Używając tylnich hamulców należy pamiętać, że mocne hamowanie nimi może spowodować blokadę koła. Hamowanie jest wtedy nieefektywne i niszczy ścieżki. W czasie hamowania dużą rolę odgrywa balansowanie ciałem oraz przeniesienie środka ciężkości do tyłu.

Jazda w dół
Wybierając się na wycieczkę rowerową w góry powinniśmy nauczyć się zjeżdżać nawet ze trudnych stoków. Pokonując strome zjazdy w terenie dobrze jest obniżyć siodełko, zapewni to nam swobodniejsze balansowanie do przodu oraz do tyłu, jak i ułatwi kierowanie rowerem całym ciałem. Zjeżdżając pamiętajmy, że przesunięcie się na siodełko lub w tył, za siodełko, przeniesie nasz środek ciężkości na tylne koło, co może nas uchronić przed „lotem” przez kierownicę.
Jadąc po leśnych drogach w dół uważaj na przepusty wodne biegnące w poprzek drogi.

Jazda na zakręcie
Wchodząc w zakręt zawsze przyhamuj, raz dla własnego bezpieczeństwa, a dwa – na szlaku, którym się poruszasz są też turyści piesi i konni. Pochyl się do wewnętrznej strony zakrętu. Wielu rowerzystów robi to w niedostatecznym stopniu albo pochyla się samym ciałem a nie rowerem. Przy twardych podłożach powinieneś bardziej dociążyć przednie koło, aby zapobiec bocznemu poślizgowi. Nie należy hamować na zakrętach przy dużej prędkości. Zredukuj bieg przed skrętem na taki, który będzie odpowiedni po wyjściu z zakrętu. Wewnętrzne kolano odchyl maksymalnie do wewnętrznej strony zakrętu. Zewnętrzną stopę obciąż, a kolano postaraj się oprzeć i docisnąć o górną cześć ramy.

SiteLock